Lilla Ekbacken, förskoleklass – årskurs 3
Lilla Ekbacken består av fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. De tre verksamheterna är tätt knutna till och sammanflätade med varandra och följer alla grundskolans läroplan Lgr 22, montessoripedagogiken samt KMS vision att ge våra elever rötter och vingar för framtiden.
Fritidshemmet bedriver pedagogisk verksamhet med uppgift att komplettera undervisningen och att erbjuda barnen en trygg och meningsfull fritid när föräldrar förvärvsarbetar eller studerar.
På eftermiddagar finns möjlighet till fri lek i våra lokaler samt på vår fina skolgård, musicerande i vår musiksal med musiklärare, skapande med bild och keramik i bildsal med vår bildlärare, spel och konstruktion, pyssel och småslöjd, lek och rörelse på skolgård samt i idrottshall med idrottslärare m.m.
Förskoleklass är del av den obligatoriska grundskolan. Eleven börjar i förskoleklass i augusti det året hen fyller sex år. Undervisningen är förlagd kl 09:00-13:30 måndag till fredag, sammanlagt 15 timmar/vecka. Övrig tid erbjuder vi fritidshem.
Förskoleklassens verksamhet kännetecknas av en lärmiljö som integrerar lek och skapande med skolans lärarledda samlingar och arbetspass..
Förskoleklassens lärande sker i helklass eller grupp med klassens ansvariga pedagoger i hemklassrummet, ateljén eller utomhus. En förmiddag i veckan går vi på utflykt i vår närmiljö eller gör ett studiebesök längre bort.
Samlad skoldag åk 1-2 Utöver morgon- och eftermiddagsomsorg har vi för årskurs 1-2 integrerat en del av fritidshemmets omsorgstid i skoldagen. Det kallas PA-pass (praktiskt arbete). Vi har PA Skapande och PA Musik som bedrivs i ateljé och musiksal eller på vår skolgård. PA-passen ger barnen möjlighet att upptäcka och uttrycka sig genom olika skapande och värdegrundande aktiviteter.
Denna modell av samarbete med skola och fritidshem ger oss möjligheter att bedriva fler lektioner och aktiviteter i halvklass, något vi ser gynna våra elevers utveckling och lärande.
Årskurs 3 har något längre skoldagar med fler ämnen på schemat såsom Bild och Slöjd och möter därmed även fler lärare.
Pedagoger – varje årskurs har en klassansvarig pedagog. Varje elev har en av sina undervisande pedagoger som sin individuella coach. Coachen ger ledning och stimulans för elevens utveckling mot att nå längre i sin kunskapsutveckling och för att ge de bästa möjligheterna att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar, sin mognad och kompetens.
Individuell utvecklingsplan Den samlade bilden över en elevs utveckling, både socialt och kunskapsmässigt, har den lärare som är elevens coach. Varje termin träffas elev, vårdnadshavare och coach. Under vårterminen sammanfattas varje elevs måluppfyllelse och trivsel, och utifrån detta sätts mål upp för eleven i en individuell utvecklingsplan, IUP. Coachen följer kontinuerligt upp planering, arbete, och hur det går med lärandet i relation till egna och nationella mål.
Hemklassrummet Varje årskurs har sitt hemklassrum som även är fritidshemmets lokaler före och efter skoldagen.
I klassrummet har man sina flesta lektioner samt klassråd och gruppbyggande övningar för god sammanhållning och goda gemensamma värderingar. Elever turas om att vara klassvärdar och tar då extra ansvar för att vårda och ordna den gemensamma lärmiljön. Alldeles intill finns de gemensamma rummen för de praktiskt-, estetiska ämnena.
Handledningstid åk 1-3, kallad H-tid, är en för eleven frivillig tid som är inskriven på schemat två dagar i veckan, två em-tid. Den är förlagd i hemklassrummet och bemannad av pedagog. Här finns möjlighet att göra läxor och få hjälp med dessa av sina lärare. Här kan eleven även fortsätta med en uppgift, göra klart eller fördjupa sig i ett ämne. Kanske få hjälp med planering och struktur, bolla idéer kring sina arbeten och förstås stöd i sin utveckling.
Läsläxa görs dock hemma med vårdnadshavare.
Förlängt klassrum Med dagens digitalisering kan vi enklare än tidigare ta oss ut i världen, men inget går upp mot upplevelsen och erfarenheten av det förlängda klassrummet i verkligheten, till exempel under studiebesök i Äskhults by, Kungsbacka hembygdsmuseum, Tjolöholms slott, Göteborgs konserthus. Här får elever vistas i, känna på, andas och ta in och lära sig om annan tid och kultur.
Förlängt klassrum innebär också att andra delar av vår undervisning sker ute i vår närmiljö på skolgård, i skog och vid hav.