Stora Ekbacken, årskurs 4-5

Stora Ekbacken utgörs av årskurserna 4-5 samt fritidshemmet. De två verksamheterna följer båda grundskolans läroplan Lgr 22, montessoripedagogiken samt KMS vision att ge våra elever rötter och vingar för framtiden.

Fritidshemmet bedriver pedagogisk verksamhet med uppgift att komplettera undervisningen och att erbjuda barnen en trygg och meningsfull fritid när föräldrar förvärvsarbetar eller studerar, från förskoleklass till och med årskurs 5. 

På eftermiddagar finns möjlighet till fri lek i våra lokaler samt på vår fina skolgård, musicerande i vår musiksal med musiklärare, skapa i bild och keramik i bildsal med vår bildlärare, spel och konstruktion, pyssel och småslöjd, lek och rörelse på skolgård samt i idrottshall med idrottslärare m.m.

Pedagoger Var årskurs har sin klassansvariga pedagog. Varje elev har en av sina undervisande pedagoger som sin individuella coach. Coachen ger ledning och stimulans för elevens utveckling mot att nå längre i sin kunskapsutveckling och för att ge de bästa möjligheterna att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar, sin mognad och kompetens.

Individuell utvecklingsplan Den samlade bilden över en elevs utveckling, både socialt och kunskapsmässigt, har den lärare som är elevens coach. Varje termin träffas elev, vårdnadshavare och coach. Under vårterminen sammanfattas varje elevs måluppfyllelse och trivsel, och utifrån detta sätts mål upp för eleven i en individuell utvecklingsplan, IUP. Coachen följer kontinuerligt upp planering, arbete, och hur det går med lärandet i relation till egna och nationella mål.

I hemklassrummet har man sina flesta lektioner samt klassråd och gruppbyggande övningar för god sammanhållning och goda gemensamma värderingar. Elever turas om att vara klassvärdar och tar då extra ansvar för att vårda och ordna den gemensamma lärmiljön. Alldeles intill finns de gemensamma rummen för de praktiskt-, estetiska ämnena.

Efter skoldagens slut är klassrummet även lokal för fritidshemmet.

 Handledningstid även kallad H-tid, är en för eleven frivillig tid som är inskriven på schemat två dagar i veckan, en morgontid och en eftermiddagstid. Den är förlagd i hemklassrummet och bemannad av pedagog. Här finns möjlighet att göra läxor och få hjälp med dessa av sina lärare. Här kan eleven även fortsätta med en uppgift, göra klart eller fördjupa sig i ett ämne. Kanske få hjälp med planering och struktur, bolla idéer kring sina arbeten och förstås stöd i sin utveckling.

Läsläxa görs dock hemma med vårdnadshavare.

Förlängt klassrum Med dagens digitalisering kan vi enklare än tidigare ta oss ut i världen, men inget går förstås upp mot upplevelsen och erfarenheten av det förlängda klassrummet i verkligheten. Till exempel när 4:orna åker till Marstrands fästning och 5:orna till Gränna och Visingsö med övernattning.

Det förlängda klassrummet innebär också att delar av vår undervisning sker ute i vår närmiljö i skog och vid hav samt på Vetenskapsfestivalen på Chalmers.

KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild
KMS Skola Bild